Select Page

Ο ύπνος είναι μία από τις λιγότερο μελετημένες λειτουργίες του ανθρώπινου οργανισμού. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η υπέρβαση του εργασιακού ωραρίου σε πολλά πλέον επαγγέλματα αλλά και πολλές εφαρμογές της τεχνολογίας τελικά μειώνουν τις ώρες ύπνου με σοβαρές όμως συνέπειες στην υγεία μας.

Τα τελευταία χρόνια η Ιατρική επικεντρώνεται στο τρόπο που επιδράει ο ύπνος στις ανώτερες εγκεφαλικές λειτουργίες, στο βασικό μεταβολισμό, στη ψυχική υγεία και τα αποτελέσματα είναι άκρως εντυπωσιακά. Αλλά ενώ οι έρευνες μέχρι τώρα αφορούσαν σε συνθήκες σοβαρής στέρησης ύπνου, μόλις πρίν 2 εβδομάδες δημοσιεύθηκε μια έρευνα στο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας που προκάλεσε τεράστια εντύπωση στον επιστημονικό κόσμο καθώς απέδειξε ότι ακόμα και ωριαίες αυξομειώσεις στη μέση διάρκεια ύπνου επιδρούν σοβαρά στην υγεία μας.

Συγκεκριμένα, σε ένα δείγμα περίπου 21.000 ανθρώπων, μέσης ηλικίας 47,5 έτη, με ίσο περίπου αριθμό ανδρών και γυναικών μελετήθηκε η σχέση της διάρκειας ύπνου με διάφορες ψυχοφυσιολογικές παραμέτρους. Ώς ”φυσιολογική” διάρκεια ύπνου ορίστηκαν οι 7-9 ώρες που δηλώθηκαν από το 60,6% του δείγματος. ”Μικρή αλλά αποδεκτή” διάρκεια ύπνου ορίστηκαν οι 6 ώρες ύπνου που δηλώθηκαν από 23,8% του δείγματος και ”ανεπαρκής” διάρκεια ύπνου ορίστηκαν οι 5 ή λιγότερες ώρες ύπνου που δηλώθηκαν απο το 12,9 % του δείγματος.

Στα αποτελέσματα της μελέτης διαπιστώθηκε ότι για κάθε 1 επιπλέον ώρα ύπνου πέρα της φυσιολογικής διάρκειας ύπνου (7-9 ώρες) υπήρξε μείωση 77% στη κατάθλιψη, 80% στο άγχος, 79% στο αίσθημα κόπωσης και απελπισίας.

Προς επαλήθευση του παραπάνω ευρήματος διαπιστώθηκε ότι μόλις 1 ώρα λιγότερου του φυσιολογικού ύπνου (6 ώρες) προκάλεσε σχεδόν διπλασιασμό των ποσοστών κατάθλιψης, άγχους, αισθήματος κόπωσης και απελπισίας. Είναι δε εντυπωσιακό ότι πιό ευάλωτες ήταν οι γυναίκες.

Συνεπώς, αποδεικνύεται πλέον με επιστημονικό τρόπο ότι ακόμα και η μία ώρα λιγότερος ύπνος καθημερινά, διπλασιάζει το κίνδυνο κατάθλιψης και άγχους ενώ στον αντίποδα η μία ώρα επιπλέον ύπνου προκαλεί αντίστοιχες μειώσεις στις παραπάνω παθολογικές καταστάσεις. Φαίνεται ότι ο ύπνος αποτελεί μια ”άλλη” κατάσταση λειτουργίας του εγκεφάλου αλλά και ολόκληρου του σώματός μας που δε θα πρέπει να υποτιμάται καθώς σχετίζεται άμεσα με την εύρυθμη λειτουργία του σώματος και του πνεύματος.